БАЗОВИЙ КОМПОНЕНТ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ (НОВА РЕДАКЦІЯ)

Базовий компонент дошкільної освіти - це Державний стандарт дошкільної освіти України, який реалізується програмами та навчально-методичним забезпеченням, що затверджуються Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України. У ньому зведено норми і положення, що визначають державні вимоги до рівня освіченості, розвиненості та вихованості дитини 6 (7) років; сумарний кінцевий показник набутих дитиною компетенцій перед її вступом до школи.

ІНВАРІАНТНА СКЛАДОВА ЗМІСТУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Інваріантна складова змісту дошкільної освіти формується на державному рівні і є обов'язковою для навчальних закладів різних типів і форм власності, що забезпечують реалізацію завдань дошкільної освіти. З огляду на важливість дошкільного дитинства як базового періоду для формування способів пізнання, розуміння та відображення внутрішньої (психічної) та зовнішньої (Всесвіт) картини світу, змістом Базового компонента дошкільної освіти визначено освітні лінії, що забезпечують засвоєння дитиною способів (механізмів) розвитку (саморозвитку), набуття знань, умінь і навичок дитини

ОСВІТНЯ ЛІНІЯ «ОСОБИСТІСТЬ ДИТИНИ»

Освітня лінія «Особистість дитини» передбачає:
- формування позитивного образу «Я», створення бази особистісної культури дитини, її активної життєдіяльності;
- виховання в дитини позитивного ставлення до своєї зовнішності, формування основних фізичних якостей, рухових умінь, культурногігієнічних, оздоровчих навичок та навичок безпечної життєдіяльності.

На кінець дошкільного періоду життя в дитини мають бути сформовані базові якості особистості: довільність, самостійність і відповідальність, креативність, ініціативність, свобода поведінки і безпечність, самосвідомість, самоставлення, самооцінка.

ОСВІТНЯ ЛІНІЯ ОСВІТНЬОЇ ЛІНІЇ «ДИТИНА В СОЦІУМІ»

Зміст освітньої лінії «Дитина в соціумі» передбачає формування у дітей навичок соціально визнаної поведінки, вміння орієнтуватись у світі людських взаємин, готовності співпереживати та співчувати іншим. Завдяки спілкуванню з дорослими, як носіями суспільно-історичного досвіду людства, в дитини з'являються інтерес та вміння розуміти інших, долучатися до спільної діяльності з однолітками та дорослими, об'єднувати з ними свої зусилля для досягнення спільного результату, оцінювати власні можливості, поважати бажання та інтереси інших людей. Взаємодія з іншими людьми є своєрідним видом входження дитини в людський соціум, що вимагає уміння узгоджувати свої інтереси, бажання, дії з іншими членами суспільства.

ОСВІТНЯ ЛІНІЯ «ДИТИНА У ПРИРОДНОМУ ДОВКІЛЛІ»

Зміст освітньої лінії «Дитина у природному довкіллі» містить доступні дити-ні дошкільного віку уявлення про природу планети Земля та Всесвіт, розвиток емоційно-ціннісного та відповідального екологічного ставлення до природного довкілля. Природнича освіченість передбачає наявність уявлень дитини про живі організми і природне середовище, багатоманітність явищ природи, причинно-наслідкові зв'язки у природному довкіллі та взаємозв'язок природних умов, рослинного і тваринного світу, позитивний і негативний вплив людської діяльності на стан природи.

Ціннісне ставлення дитини до природи виявляється у її природодоцільній поведінці: виважене ставлення до рослин і тварин;готовність включатись у практичну діяльність, що пов'язана з природою; дотримування правил приро-докористування.

ОСВІТНЯ ЛІНІЯ «ДИТИНА У СВІТІ КУЛЬТУРИ»

Освітня лінія «Дитина у світі культури» передбачає формування почуття краси в її різних проявах, ціннісного ставлення до змісту предметного світу та світу мистецтва, розвиток творчих здібностей, формування елементарних трудових, технологічних та художньо-продуктивних навичок, самостійності, культури та безпеки праці. Результатом оволодіння дитиною різними видами предметної та художньої діяльності є сформоване емоційно-ціннісне ставлення до процесу та продуктів творчої діяльності, позитивна мотивація досягнень; здатність орієнтуватися в розмаїтті властивостей предметів, розуміти різні способи створення художніх образів, виявляти інтерес до об'єктів, явищ та форм художньо-продуктивної діяльності, а також оволодіння навичками практичної діяльності, культури споживання

ОСВІТНЯ ЛІНІЯ «ГРА ДИТИНИ»

Освітня лінія «Гра дитини» передбачає розвиток у дітей творчих здібностей, самостійності, ініціативності, організованості в ігровій діяльності та формування у них стійкого інтересу до пізнання довкілля і реалізації себе в ньому. Гра забезпечує задоволення ігрових уподобань кожної дитини, сприяє виникненню дружніх, партнерських стосунків та ігрових об'єднань за інтересами, спонукає до обміну думками, оцінювання себе й інших, заохочує до імпровізації, висловлювання власних оцінно-етичних суджень.

ОСВІТНЯ ЛІНІЯ «ДИТИНА В СЕНСОРНО-ПІЗНАВАЛЬНОМУ ПРОСТОРІ»

Освітня лінія «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» передбачає сформованість доступних для дитини дошкільного віку уявлень, еталонів, що відображають ознаки, властивості та відношення предметів і об'єктів довколишнього світу. Показником сформованості цих уявлень є здатність дитини застосовувати отримані знання у практичній діяльності (ігрова, трудова, сенсорно-пізнавальна, математична тощо), оволодіння способами пізнання дійсності, розвиток у неї наочнодієвого, наочно-образного, словесно-логічного мислення.

Сенсорно-пізнавальна освітня лінія спрямована на інтеграцію змісту дошкільної освіти, формування у дітей пошуково-дослідницьких умінь, елементарних математичних уявлень, цілісної картини світу, компетентної поведінки в різних життєвих ситуаціях.

ОСВІТНЯ ЛІНІЯ «МОВЛЕННЯ ДИТИНИ»

Освітня лінія «Мовлення дитини» передбачає засвоєння дитиною культури мовлення та спілкування, елементарних правил користування мовою у різних життєвих ситуаціях. Оволодіння мовою як засобом пізнання і способом специфічно людського спілкування є найвагомішим досягненням дошкільного дитинства. Мова виступає «каналом зв'язку» для одержання інформації з немовних сфер буття, засобом пізнання світу від конкретно-чуттєвого до понятійно-абстрактного. Мовленнєве виховання забезпечує духовно-емоційний розвиток дитини через органічний зв'язок із національним вихованням.

Мовленнєва діяльність дітей дошкільного віку складається із різних видів говоріння та слухання, під час якої формуються мовленнєві вміння і навички. Вивчення української мови в дошкільних навчальних закладах національних спільнот передбачає залучення дітей інших національностей, які є громадянами України, до оволодіння українською мовою як державною на рівні вільного спілкування з іншими дітьми і дорослими, виховання інтересу та позитивного ставлення до української мови.

ОСВІТНЯ ПРОГРАМА ДЛЯ ДІТЕЙ ВІД 2 ДО 7 РОКІВ "ДИТИНА"

ЗАВДАННЯ ОСВІТНЬОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ РАННЬОГО ВІКУ

Педагогам, які здійснюють навчання та виховання дітей цього віку, слід:
- створити належні умови для зміцнення та збереження здоров'я дітей, забезпечити наявність простору для пересування дитини в груповій кімнаті та обладнання для розвитку основних рухів;
- задовольняти потребу дітей у спілкуванні з дорослими, опосередкованому предметно-ігровою діяльністю, формувати практичний досвід спілкування з іншими дітьми;
- забезпечити умови для насиченого мовленнєвого діалогічного контакту, що сприятиме розширенню й удосконаленню пасивного та активного словника;
- сприяти розвиткові самостійності, надавати мож-ливість для формування навичок самообслуговування при забезпеченні помірної та доцільної допомоги;
- піклуватись про наявність та активне використання дітьми різноманітного обладнання для сенсорного розвитку, становлення зорових, слухових, дотикових, кінестетичних та інших видів відчуттів і сприймань, фонематичного та музичного слуху;
- стимулювати формування почуттів та цінностей;
- виховувати бажання виконувати прості трудові дії, зацікавлене ставлення та повагу до праці дорослих;
- розвивати позитивні почуття, пов'язані з інтелектуальною діяльністю, слуханням творів художньої літератури, а також культуру мислення, увагу, пам'ять;
- підтримувати дитячу допитливість, спостережливість, пізнавальну активність;
- помічати успіхи дитини, схвалювати її досягнення

ОРГАНІЗАЦІЯ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ДІТЕЙ ЧЕТВЕРТОГО РОКУ ЖИТТЯ

Основні завдання організації життєдіяльності дітей цієї вікової групи:
• забезпечити оптимальне узгодження індивідуальних, підгрупових, колективних форм роботи. Якщо певна гра чи заняття спочатку проводились з групою дітей, повторно їх слід провести з кожною дитиною індивідуально; якщо ж певні предметні дії чи вид діяльності дитина під керівництвом педагога вчилась виконувати індивідуально, то згодом їх треба включити у групові заняття;
• передбачати раціональне чергування різних видів діяльності, враховувати їхнє домінуюче навантаження на дитину, забезпечувати фізичний і психологічний комфорт кожному дошкільнику;
• сприяти розумінню дітьми значення для організму сну, прогулянки, прийому їжі, гімнастики та ін.;
• ознайомлювати дітей з їх ігровим майданчиком, груповим приміщенням, іграшками, посібниками, надавати можливість вільного користування останніми за власним бажанням;
• активно включати елементи пізнавальної діяльності до інших форм роботи з дітьми

ЗАВДАННЯ ОСВІТНЬОЇ РОБОТИ ДІТЕЙ П'ЯТОГО РОКУ ЖИТТЯ

Педагогам, які здійснюють навчання та виховання дітей цього віку, слід:
- створювати умови для довірливих стосунків кожної дитини з вихователем, доброї, радісної атмосфери у групі, для виховання стійких позитивних контактів між дітьми;

- сприяти, щоб у кожного хлопчика та дівчинки були приятелі й друзі;

- підтримувати і стимулювати пізнавальну активність дітей, задовольняти їх запити, відповідаючи на численні запитання;

- створювати умови для дослідництва, експери-ментування, спонукати до самостійних пошуків відповіді на ті чи інші запитання;

- розвивати мислення, вчити дітей узагальнювати, групувати, укладати серії предметів за певними ознаками, лічити і співставляти, використовуючи як реальні предмети, так і їх зображення;

- сприяти вихованню цілеспрямованості в діяльності та поведінці, запитуючи, що і як діти будуть виконувати;

- повідомляти дітей про цікаві заняття, які їх чекатимуть наступного дня, враховувати бажання малят, плануючи зміст навчальної роботи;

- у різних видах діяльності й спілкуванні з дорослими та з однолітками сприяти формуванню в дитини позитивного образу власного «Я»;

- розвивати дитячу уяву, використовуючи казки, оповідання, спеціальні вправи, спостереження;

- заохочувати дітей ділитись із батьками враженнями про цікаві події дня в дитячому садку;

- привчати починати гру чи заняття, коли закінчені попередні і зібрано відповідно матеріал.

ЗАВДАННЯ ОСВІТНЬОЇ РОБОТИ ДІТЕЙ ШОСТОГО РОКУ ЖИТТЯ

Педагогам, які здійснюють навчання та виховання дітей цього віку, слід:
- сприяти вихованню стійких дружніх відносин між дітьми, атмосфери доброзичливості, взаємодопомоги, взаємних переживань;
- вдаючись до прикладів поведінки працівників дитячого садка, дітей, батьків, інших дорослих, допомогти дітям зрозуміти значення і важливість додержання правил поведінки і норм моралі;
- розкривати наслідки порушення норм і правил моралі в житті дорослих; показати, що декотрі люди ще в дитинстві не хотіли навчитись бути хорошими друзями, поводити себе так, щоб і собі й іншим було добре;
- створювати умови та відповідні ситуації, в яких кожна дитина могла б виявити свої доброту, турботу, чуйність, чесність, уміння бути другом, могла цінувати ці риси у себе та інших;
- створювати умови для розвитку творчої активності, виховання інтересів до тих чи інших видів діяльності, до занять у кожної дитини;
- під час групових та індивідуальних занять забезпечувати умови для розвитку довільних психічних процесів та поведінки;
- створювати умови для зростання дитини як особистості, оволодіння нею нормами дотримання особистої гігієни і збереження фізичного та психічного здоров'я, критичного ставлення до шкідливих звичок, проявів непри-стойної поведінки; розвитку пізнавальних інтересів, ініціативності, вмінь долати труднощі;
- допомогти батькам визначити, що для дитини доціль-ніше: відвідувати дошкільний заклад чи перший клас школи

/Files/images/к11.jpg

Кiлькiсть переглядiв: 1470

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.